Αναρτήθηκε από τον/την olympiada στο Φεβρουαρίου 16, 2013
Παρακολουθώντας τα πρόσφατα πανηγυρικά ρεπορτάζ των καθωσπρέπει ΜΜΕ με το χαμογελαστό Σαμαρά να τονίζει υπερήφανος τη σπουδαιότητα της υπογραφής της συμφωνίας ΤΑΡ, μου τράβηξε την προσοχή ο χάρτης του αγωγού που ΘΑ κατασκευαστεί ΑΝ οι Αζέροι αποφασίσουν ότι είναι πιο καλή η πρόταση για τη μεταφορά του φυσικού τους αερίου προς την Ευρώπη.
Δεν θα παραμείνω καθόλου στο υποθετικό του όλου έργου, ότι δηλαδή τίποτα δεν έχει αποφασιστεί ώστε να ξεκινήσουν για τη χώρα τα οφέλη από την επένδυση του 1,5 δις ευρώ. Ούτε στο ότι από το 1,5 δις τα 2/3 θα είναι κόστος εισαγόμενου μηχανολογικού εξοπλισμού, αμοιβών διεθνών γραφείων νομικών συμβούλων και λοιπών μεσαζόντων και
παρατρεχάμενων και στο ότι λιγότερο από το 10% θα αφορά αμοιβές προσωπικού. Ούτε στο ότι 1500-2000 οι ανειδίκευτοι εργάτες που θα μπορούσαν να απασχοληθούν από τυχόν ντόπιους υπεργολάβους θα είναι πιθανότατα ανασφάλιστοι αλλοδαποί. Μην μπείτε παρακαλώ στον κόπο να σχολιάσετε αυτά τα νούμερα, δεν είναι ουσιαστικά, μπορεί να κάνω και λάθος αν και σε ανάλογα έργα πάνω κάτω αυτά ισχύουν. Άλλη είναι η ουσία.
Όπως φαίνεται η χώρα μας θα αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία γιατί μέσα από τα εδάφη της και συγκεκριμένα μέσα από τη ελληνική Θράκη, την ελληνική Μακεδονία και νομίζω από ένα μικρό τμήμα της Ηπείρου θα διέρχεται ένα αγωγός αρκετών εκατοντάδων χιλιομέτρων που θα εξυπηρετεί μεγάλο μέρος των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης. Η μια όψη του νομίσματος είναι αυτή που λέει πως η Ελλάς αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε σχέση με τη διακίνηση των ενεργειακών πόρων μόνο και μόνο από τη διέλευση του αγωγού από τα εδάφη της. Τώρα τι εννοούν όσοι υποστηρίζουν την άποψη αυτή, ας το εξηγήσουν οι ίδιοι, πραγματικά θα με ενδιέφερε να ακούσω σχετικά επιχειρήματα.
Η άλλη άποψη, την οποία θα αναλύσω εν συντομία και παίρνοντας το ρίσκο να χαρακτηρισθώ γραφικός συνομωσιολόγος, λέει ότι η χώρα μπαίνει σε μεγάλες περιπέτειες ΑΝ και ΕΦΟΣΟΝ ο αγωγός τελικά κατασκευασθεί. Εξηγούμαι. Πράγματι, η Ευρώπη θα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό, όσον αφορά στην προμήθειά της σε ΦΑ από έναν αγωγό που περνά από το ελληνικό έδαφος. Ποιό έδαφος όμως; Κατ’ αρχάς τη Θράκη μας στην οποία οι τούρκοι δρουν εδώ και καιρό ανενόχλητοι και είναι θέμα χρόνου να εγείρουν θέμα αυτονομίας ή ακόμα χειρότερα ένωσης με την Τουρκία. Για όσους βιαστούν να χλευάσουν τα παραπάνω, ας ενημερωθούν σχετικά με τη δράση της ΜΙΤ σε κάθε επίπεδο, από την καθημερινότητα με τις στοχευμένες εκπομπές τουρκικών τηλεσταθμών μέχρι σε πιο λεπτά θέματα όπως την ύλη που διδάσκονται οι μαθητές των δημοτικών της Ξάνθης και της Ροδόπης. Ο αγωγός κινούμενος δυτικά περνά από τη Μακεδονία και φτάνει στην Αλβανία. Δεν είμαι σίγουρος αν περνά μέσα από το νομό Ιωαννίνων ή καταλήγει στην αλβανική επικράτεια μέσα από τα μακεδονικά σύνορα. Όμως εδώ λίγοι θα μπορούσαν να αμφισβητήσουν τον σκοπιανό αλυτρωτισμό αλλά και τις πρόσφατες κορώνες του Μπερίσα για μεγάλη Αλβανία.
Το θέτω ευθέως: τι θα γίνει αν δημιουργηθεί τεχνητή ένταση από τους γείτονές μας και τεθεί θέμα ομαλής ροής του ΦΑ προς την Ευρώπη; Πως θα αντιμετωπισθούν σκοπιανές ή λοιπές προβοκάτσιες με τη στήριξη της CIA ή άλλων υπηρεσιών; Θα έχουν ή όχι ένα επιχείρημα οι αμερικανοί και οι λοιποί δυτικοευρωπαίοι φίλοι μας να θέσουν την περιοχή υπό ειδικό καθεστώς (τύπου Κοσσόβου για παράδειγμα) ενώ η Ελλάς θα προσπαθεί να συνέλθει από την κρίση που την έχει χτυπήσει; Όταν ο στρατός μας θα ψάχνει να βρει εξοπλισμό ή θα έχει υποκατασταθεί ίσως από μια αστυνομικού τύπου διεθνή δύναμη, κατ’ εντολή της Τρόικας; Μήπως ανοίγουν οι ασκοί του Αιόλου; Μήπως βρισκόμαστε μπροστά σε μια μεγάλη τραγωδία;
Εύχομαι αυτό που μου πέρασε από το μυαλό να είναι απλά μια πολύ καλή ιδέα για ένα βιβλίο ή μια ταινία, για ένα φανταστικό πολιτικό θρίλερ και τίποτε άλλο. Όμως καμιά φορά η πραγματικότητα ξεπερνά κάθε φαντασία. Τα μάτια μας ανοιχτά.
ΣΚ
Αθήνα 15-2-2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου