Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου 2009

Πούτιν-Ερντογάν παρέκαμψαν τις «ενστάσεις» της Σόφιας

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΡΩΣΙΑΣ-ΤΟΥΡΚΙΑΣ


Ελάχιστη σημασία δείχνει ότι δίνει ο Βλαντιμίρ Πούτιν στις ενστάσεις της νέας κυβέρνησης στη Σόφια για τα ρωσοβουλγαρικά ενεργειακά σχέδια.

Οι συμφωνίες που υπέγραψε με τον τούρκο πρωθυπουργό, Ταγίπ Ερντογάν, την περασμένη Πέμπτη στην Αγκυρα δείχνουν ότι και τα «καρντάσια» στηρίζουν τη ρωσική πολιτική για τους αγωγούς και τη μεταφορά ενέργειας, ενώ φροντίζουν -και το πετυχαίνουν σε μεγάλο βαθμό- να αναβαθμίζουν συνεχώς το ρόλο της χώρας τους στη γεωπολιτική σκακιέρα της περιοχής.

Με τις συμφωνίες Μόσχας-Αγκυρας της περασμένης Πέμπτης, η Ρωσία εξασφάλισε τη χρήση της τουρκικής οικονομικής ζώνης στη Μαύρη Θάλασσα, για την πραγματοποίηση των απαραίτητων ερευνών του βυθού, προκειμένου να ακολουθήσει η πόντιση του αγωγού Σάουθ Στριμ. Η εξέλιξη αυτή δίνει ανάσα στο ρωσικό σχέδιο, στο οποίο συμμετέχει και η Ιταλία, εξ ου και η παρουσία του Σίλβιο Μπερλουσκόνι στις συναντήσεις.

Πιθανή άρνηση της Τουρκίας να παραχωρήσει στη Ρωσία την οικονομική αυτή ζώνη θα υποχρέωνε την τελευταία να διαπραγματευτεί με την Ουκρανία για τη χρήση της δικής της ζώνης. Κάτι τέτοιο, όμως, θα μπορούσε να σημάνει ακόμη και τη ματαίωση του έργου. Οπως είναι γνωστό, η Ουκρανία ακολουθεί απόλυτα την πολιτική των ΗΠΑ στο θέμα αυτό και τα ανταλλάγματα που θα απαιτούσε σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να τα δεχτεί η Ρωσία. Ετσι, προτιμήθηκε η λύση της τουρκικής ζώνης, παρ' ότι αυξάνει το κόστος του αγωγού κατά 1,5 δισ. ευρώ.

Τι πήρε όμως η Τουρκία από τη Ρωσία; Το σημαντικότερο αντάλλαγμα είναι η παράταση της διακρατικής συμφωνίας αγοράς ρώσικου φυσικού αερίου -και μετά τη λήξη της το 2011- με ακόμη καλύτερους όρους. Το γεγονός ότι η Τουρκία εφοδιάζεται από τη Ρωσία, με περίπου 25 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο, δείχνει το μέγεθος της επιτυχίας.

Η δεύτερη «διευκόλυνση» που εξασφάλισε ο Ερντογάν από τον Πούτιν είναι η ρωσική βοήθεια στην υλοποίηση του συζητούμενου εδώ και χρόνια αγωγού πετρελαίου Σαμψούντα-Τσεϊχάν. Στο έργο αυτό, που έχει την ίδια λογική με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, δηλαδή παράκαμψη των Στενών, εμπλέκονται η ιταλική ΕΝΙ και ο τουρκικός ενεργειακός και τραπεζικός όμιλος Calik.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου