Σάββατο 14 Μαρτίου 2009

Αρρωστοκρατία…

Ένα από τα αποφθέγματα του τωρινού Αρχιεπισκόπου ήταν, στην αρχή της θητείας του, πως «οι άρρωστοι άνθρωποι αρρωσταίνουν τους θεσμούς». Όμως…Η πραγματικότητα φωνάζει ότι εξίσου μπορεί να ισχύει και το αντίστροφο: Ότι, δηλαδή, οι άρρωστοι θεσμοί να αρρωσταίνουν τους ανθρώπους. Και απόδειξη;Το πολίτευμα της Εκκλησίας.
Κάθε φορά, που θα ξεσπάσει κάποιο σκάνδαλο-όπως η πρόσφατη αθώωση του πρώην Μητροπολίτη Αττικής απ’ τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο- οι ευσεβείς και ορθόδοξοι χριστιανοί θρηνούν και οδύρονται και διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους…Αλλά σε καμιά όμως περίπτωση δεν μπορούν ή δεν θέλουν να καταλάβουν πως ρίζα και πηγή, το σκανδαλωδέστερο των σκανδάλων, είναι το ίδιο το πολίτευμα της Εκκλησίας. Το αντιευαγγελικό και αντιχριστιανικό και δυσώνυμο πολίτευμα της δεσποτοκρατίας. Που θέλει τους δεσποτάδες να αποφασίζουν και να διατάσσουν «όταν, όπως και ο, τι θελήσουν»…
Ρωτείστε τον οποιονδήποτε λαό του κόσμου για το πολίτευμα, που προτιμάει. Σίγουρα θα σας αποκριθεί ότι η δημοκρατία είναι το άριστο και η τυραννία το χείριστο πολίτευμα.
Και ασφαλώς κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί πως το χείριστο για την πολιτεία πολίτευμα, είναι το…άριστο για την Εκκλησία!
Και μια και ο χαρακτήρας της Εκκλησίας είναι θεανθρώπινος, ας ρωτήσουμε, πέρα απ’ το λαό, τον ίδιο το Χριστό: Ποιο, δηλαδή, θέλει ο Χριστός να είναι το πολίτευμα της Εκκλησίας του;
Ο Χριστός αναμφίλεκτα καταδικάζει κάθε μορφή δεσποτοκρατίας και ανατρέπει εκ βάθρων την περί εξουσίας αντίληψη, που επικρατεί στα κοσμικά καθεστώτα:
«Γνωρίζετε, είπε στους μαθητές του, ότι οι κοσμικοί άρχοντες και όσοι διαθέτουν εξουσία, συμπεριφέρονται απέναντι στους λαούς, όπως οι κύριοι απέναντι στους δούλους. Αυτό όμως σε καμιά περίπτωση δεν θα συμβαίνει με σας. Όποιος θέλει να είναι μεγάλος ανάμεσά σας, θα είναι στην υπηρεσία των άλλων».
Και ανάλογη με το πνεύμα του Χριστού ήταν και η πολιτεία των Αποστόλων. Οι οποίοι μαζί με όλους τους συμπαριστάμενους εξέλεξαν δημοκρατικά τον αντικαταστάτη του Ιούδα. Και δημοκρατικά επίσης έγινε η εκλογή των επτά διακόνων και η σύνοδος των Ιεροσολύμων, κλπ, κλπ.
Και μάλιστα η εκκλησιαστική δημοκρατία δεν ήταν δημοκρατία των τύπων και των λόγων. ΄Όπως είναι οι κοσμικές δημοκρατίες. Όπου «ος μεν πεινά, ος δε μεθύει»(Α΄ Κορινθίους:ΙΑ:21). Όπου, δηλαδή, άλλοι σπαταλούνε και ασωτεύουν και άλλοι υποφέρουν και βιοπαλεύουν. Αλλά ουσιαστική δημοκρατία, που διαχεόταν σε όλες τις πτυχές του κοινωνικού βίου των χριστιανών. Αφού «ήταν όλα για όλους κοινά» (Πράξεων: Δ,32, κλπ).
Περιχαράκωσαν, λοιπόν, οι Απόστολοι το εκκλησιαστικό πολίτευμα, με τρόπο που δεν επιδεχόταν παραχάραξη. Και την παράδοσή τους διατήρησαν και οι Πατέρες της Εκκλησίας....
Τι έγινε όμως αργότερα;
Αργότερα δεν παραχαράχτηκε απλώς, αλλά αναποδογυρίστηκε κυριολεκτικά το πολίτευμα της Εκκλησίας. Και από δημοκρατικό, που ήταν, έγινε…προκλητικά δεσποτικό και προκλητικά ιδιοτελές. 
Και τι γίνεται σήμερα;
Σήμερα λένε στους εκπροσώπους της δεσποτοκρατίας: "Γιατί, δεν αφήνετε το λαό να εκλέγει τους μητροπολίτες; Και εκείνοι αποκρίνονται: "Αλίμονο, αν αφήναμε το λαό να εκλέξει"! Που, με άλλα λόγια, σημαίνει: "Αλίμονό" μας, που έχουμε στην πολιτεία δημοκρατία και μακάρι να είχαμε δικτατορία! Και ευτυχώς, που έχουμε δεσποτοκρατία και όχι δημοκρατική Εκκλησία…
Αλήθεια, θα τολμούσαν να πουν “αλίμονο” στην εκκλησία του δήμου της αρχαίας Αθήνας; Όταν έστηνε ανδριάντες στους τυραννοκτόνους και είχε θεσπίσει τον εξοστρακισμό, για όποιον κινούσε έστω και την παραμικρή υποψία ότι θα μπορούσε να γίνει τύραννος! Αλίμονό τους, αν το έλεγαν…
Και ποιος θα τολμούσε, ύστερα απ’ όλα αυτά, να διατυπώσει τον βλάσφημο ισχυρισμό ότι μπορεί η τυραννία να καταδικάζεται ως πολιτικό καθεστώς, αλλά ως εκκλησιαστικό είναι άριστο και ευλογημένο;
Αν θα μπορούσαν; Μα και βέβαια! Μήπως αυτό δεν κάνουν; Δεν μας έχουν καταντήσει απ’ την αριστοκρατία του Χριστού και των Αποστόλων και των Πατέρων της Εκκλησίας στην αρρωστοκρατία της δεσποτοκρατίας! Την πηγή και ρίζα, το σκανδαλωδέστερο όλων των άλλων σκανδάλων!…
Γιατί, αν η οποιαδήποτε τυραννία είναι αποτρόπαιη και αποκρουστική, η τυραννία εν ονόματι του Χριστού, που θυσιάστηκε για την καθολική απελευθέρωση του ανθρώπου, είναι η τραγικότερη τραγική ειρωνεία…..
Παπα-Ηλίας

1 σχόλιο: